Najlepsze książki do nauki fotografii
Dobrze jest dużo czytać i się dokształcać. Dobrze jest w wolnym czasie odwiedzać strony dedykowane fotografii, pobierać PDF, śledzić poradniki, oglądać prace najbardziej cenionych twórców. Jednak najlepszym sposobem na naukę jest tradycyjne „analogowe” podejście: poradniki i pozycje książkowe pisane przez doświadczonych fotografów, którzy dzielą się swoją bogatą wiedzą. W tym wpisie postaramy się przedstawić Wam zbiór – subiektywnie – najciekawszych i najbardziej wartościowych książek o nauce fotografii.
Okiem fotografa. Sztuka komponowania i projektowania zdjęć cyfrowych – Michael Freeman
Pozycja absolutnie obowiązkowa dla wszystkich, którzy rozpoczynają swoją przygodę z fotografią i pragną robić to dobrze. Freeman to brytyjski autor, podróżnik i fotograf współpracujący od wielu lat z National Geographic (co samo w sobie jest gwarantem świetnej jakości jego pracy). Książka porusza temat kompozycji zdjęć, przy czym Freeman opowiada o komponowaniu zarówno przed, jak i po naciśnięciu spustu migawki. Autor podpowiada na czym się skupić, aby wykonać precyzyjną i przemyślaną pracę w plenerze, ale także jak uratować źle skadrowane zdjęcie na etapie obróbki. Po krótkim wstępie, w którym objaśnia trójpodział czy złote punkty, przechodzi do omawiania zestawu prostych schematów i zabiegów kompozycyjnych, które zawsze działają. Pozycja, którą warto mieć na półce i często do niej wracać, by za każdym razem móc odkryć coś nowego.
Książka o fotografowaniu – Andrzej A. Mroczek
Klasyka gatunku. Od kilkudziesięciu lat regularnie wychodzą jej wznowione edycje. Skupia się ona na sztuce fotografowania, odpowiada na fundamentalne pytania po co, kiedy i jak fotografować. Sens fotografii, cel, przyczyna skutek, a w końcu rzecz najważniejsza – przesłanie finalnego zdjęcia – na tych zagadnieniach skupia się A. Mroczek. Dla wielu – w czasach smartfonów i instagrama – jest to przestarzałe spojrzenie na zdjęcia, jednak trzeba pamiętać, że w zdjęciach liczy się głębia, drugie dno, ponadcodzienny sens. Dzięki tej książce nawet amator może poczuć w sobie prawdziwego artystę.
Ekspozycja bez tajemnic – Bryan Peterson
To lektura obowiązkowa dla początkującego fotografa, chociaż tym, którzy znają podstawowe zagadnienia może także wiele usystematyzować. Autor pisze w sposób bardzo przystępny i jasno tłumaczy poszczególne zagadnienia, co stało się znakiem rozpoznawczym jego książek. Każdy, dla kogo pojęcie ekspozycji wydaje się niejasne czy zbyt profesjonalne, znajdzie w tej książce zrozumiałe objaśnienia. Autor tłumaczy wzajemne powiązania przysłony, czasu naświetlania i czułości ISO. Pisze, jak wykonać dobre zdjęcia w pozornie trudnych sytuacjach, na przykład przy pochmurnej pogodzie, w słabym oświetleniu czy w ruchu. Każdy przykład zilustrowany jest zdjęciem autora, który opisuje warunki i parametry każdego z nich. Peterson uczy właściwej ekspozycji przykładami, opowieściami i radami, które trafią do każdego.
Światło i cień w fotografii – Witold i Szymon Dederko
Książka powstała w oparciu o słynną, kultową pozycję Witolda Dederki „Oświetlenie w fotografii”. Jego syn – trzydzieści lat później – również zajmujący się fotografią, na podstawie własnej wiedzy i wykształcenia, oraz notatek pozostawionych przez ojca, stworzył specyficzne kompendium wiedzy z zakresu wykorzystania światła w fotografii. W książce możemy przeczytać o istocie światła, jego kluczowej roli, o różnych źródłach, rodzajach i sposobach wykorzystania podczas zdjęciowych realizacji. W drugiej części autorzy dzielą się szczegółowymi spostrzeżeniami, które dotyczą konkretnych, fotografowanych sytuacji. Książka nie jest typowym podręcznikiem z listą recept czy zasad do zapamiętania. Zamiast kolorowych zdjęć – dużo tekstu i ponad 100 rysunków, schematów i wykresów, za pomocą których autorzy prezentują możliwe strategie ustawienia modeli i źródeł oświetlenia, obrazują kąty odbicia świetlnych promieni, uzmysławiają jak powstają cienie i jak różnie mogą one wyglądać. Większość podpowiedzi, szczegółowych opisów i uwag pozostaje aktualna bez względu na ilość minionego czasu.