LensCulture – debiuty 2018
Magazyn LensCulture – jeden z najpopularniejszych i najbardziej poważanych magazynów o fotografii naszych czasów – co roku ogłasza ranking wyróżnia pięćdziesięciu fotografów w konkursie LensCulture Emerging Talent Awards, który jest przepustką dla debiutujących twórców. Tegoroczna edycja dostarczyła solidną dawkę inspiracji. Jesteście ciekawi?
Magazyn od lat skupia się na świecie fotografii i jest niekwestionowanym mistrzem w swoim fachu. Ocenia zarówno kompozycje, jak i pomysł, technikę i wykonanie. Zwycięzcy LensCulture Emerging Talent Awards 2018 zostani wybrani z setek zgłoszeń z ponad 150 krajów. Wśród nich nie brakuje artystów z niebanalnymi pomysłami, dotykających szerokie spektrum tematów.
Każdy z ośmiu członków jury wybrał jednego fotografa, któremu przyznano specjalnie wyróżnienie i nagrodę pieniężną.
Pierwszym wyróżnionym jest Aaron Elkaim. Jego zdjęcia niosą bardzo poruszający przekaz. Mówią o degradacji środowiska – zagrożeniu tradycyjnych kultur rdzennych mieszkańców Brazylii. Na reportażowych fotografiach widać członków lokalnych plemion, tubylców, których życie uległo wielkiej zmianie po budowie zapory Belo Monte.
Kolejnym wyróżnionym został Diego Moreno. Stworzył serię „Strażnicy pamięci”, którą zainspirowała mroczna historia jego rodziny. Ciotkę, która oszpecona była przez chorobę autoimmunologiczną, latami ukrywano przed ludźmi i maltretowano. Komentarz jury a propos wyróżnienia: „Za przerażającymi maskami na zdjęciach Diego kryje się coś znacznie bardziej skomplikowanego i niepokojącego niż horror.”
Wyróżniono też Leah Kennedy. W swoich pracach idealnie łączy kompozycję, barwy, perspektywę, opowiadając historię związku między człowiekiem a środowiskiem.
Bastard Turpin został wyróżniony dzięki swoim abstrakcyjnym, mocno niepokojącym motywom. Stworzył ciekawą serię fotografii trudnych w zinterpretowaniu. Wykorzystał „ciała” z niegdyś kwitnącej fabryki zabawek erotycznych, by stworzyć wymowne obrazy.
Ronghui Chen to kolejny reportażysta. Ukazuje chińskich nastolatków wychowywanych w przemysłowych miastach na skraju upadku. Poznajemy ich w krytycznym momencie życia, które pozbawione jest perspektyw na lepsze jutro.
Barbarę Peacock wyróżniono za serię „Amerykańska Sypialnia”. To mocne wizualnie ujęcie, intymność i rygorystyczne podejście – w pigułce.
Wyróżniona Alice Mann z kolei sfotografowała subkulturę bębniarek w Południowej Afryce. „Drummies” oddaje ich dumę i pewność siebie, które zyskały dzięki przynależności do grupy.
Marta Blue dostała wyróżnienie za całą swoją twórczość, która zmusza do myślenia i każe zadawać pytania i szukać odpowiedzi. Jej zdjęcia są jak małe scenariusze filmowe filmów znanych tylko danemu odbiorcy.