Kolor Roku Pantone Institute

Zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałby świat bez kolorów? Gdzie nie byłoby barwnych kwiatów, kolorowych sukienek, złotych gór jesienią ani kwitnących sadów latem? Czy bylibyśmy wówczas ubożsi?

Możemy doświadczyć takiego świata, oglądając fotografia monochromatyczne. O ile jednak te typ zdjęć jest świetny do portretowania ludzi, bo dzięki operowaniu jedynie czernią i bielą, pozwala nam skupić uwagę na detalach twarzy, oczu, spojrzenia, o tyle obcowanie w takim życiu na co dzień byłoby bardzo smutne.

 

Nasz świat składa się z kolorów i często nawet nie zwracamy na to uwagi, jednak one są obecne wszędzie i zawsze. Na co dzień rozróżniamy podstawowe z nich, jednak odcieni czerwieni, zieleni, żółci mogą być tysiące. I każdy z nich będzie pasował do innego materiału, miejsca, kontekstu. Z tego założenia wychodzi Instytut Pantone, przedstawiając od 23 lat kolor roku. Bazując na obserwacji trendów, świata mody, technologii, opracowuje kolor, który nadaje rytm kolejnym miesiącom. Jest to też odpowiedź na zdarzenia mające miejsce w świecie. Wybór koloru roku nie jest absolutnie przypadkowy. Zawsze kryje się za nim jakaś wyższa idea.

 

W 2022 króluje Very Peri, czyli połączenie nasyconego niebieskiego z fioletem i lekką nutą czerwieni. Jednocześnie łączy i dzieli. Ma to zachęcać do działania i optymistycznego patrzenia w przyszłość. Inspiracją Instytutu była Pandemia Covid-19 i wirtualna rzeczywistość. Przy werdykcie padły takie słowa: „PANTONE 17-3938 Very Peri ilustruje fuzję współczesnego życia i sposób, w jaki trendy kolorystyczne w cyfrowym świecie manifestują się w świecie fizycznym i vice versa. Żyjemy w czasach przemian. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, zmieniają się nasze poglądy i standardy. […] Intrygujący PANTONE 17-3938 Very Peri pomaga nam przyjąć ten zmieniony krajobraz możliwości, otwierając nas na nową wizję, kiedy życie pisze dla nas nowy scenariusz”.

 

Samo Pantone to jedna z najbardziej znanych marek w branży poligraficznej, której zadaniami jest śledzić i przepowiadać trendy na rynku kolorów, co jest szczególnie ważne przy tworzeniu wizerunku firmy i identyfikacji wizualnej. Dzięki doradztwu specjalistów i znajomości psychologii kolorów, marki mogą wychodzić do klienta z najlepszym, co mają do zaoferowania.

 

Proces wyboru Koloru Roku to bardzo złożone działanie. Eksperci obserwują świat, by znaleźć nowe wpływy kolorystyczne. Śledzą przemysł rozrywkowy i filmy w produkcji, modę, design, popularne miejsca podróży, a także nowe style życia, style zabawy i warunki społeczno-ekonomiczne. Wpływ mogą mieć również nowe technologie, materiały, tekstury a nawet nadchodzące wydarzenia sportowe, które przykuwają uwagę całego świata. Pierwszy raz wydano werdykt w 1999 roku i od tego czasu Pantone wpływa na decyzje zakupowe w wielu branżach, na projektowanie produktów, ubrań, opakowań, grafik.

 

Jeśli więc wiemy, jaki kolor w tym roku będzie przyciągał uwagę, możemy to łatwo wykorzystać w naszych fotograficznych działaniach. Wykorzystać tło tej barwy, sukienkę modelki, makijaż. Niekiedy nawet detale potrafią zdziałać cuda.